Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


október 16-31.

2008.08.06

  OKTÓBER 16
  
  Őszinte kommunikáció
  
  
  Ha jobban meg akarod magad értetni valakivel, próbálj meg nyíltan beszélni az érzelmeidről is, és ne csak azt mondd el, hogy szerinted a másik ilyen vagy olyan. Ha nem kritizálsz, sokkal valószínűbb, hogy a másik meg fog hallgatni. Például, ha azt mondod: "Tényleg megbántottál, amikor én mondani akartam valamit, és te félbeszakítottál. Néha úgy érzem, hogy igazából oda sem figyelsz, és tudod, ez nekem fáj. Azt érzem, hogy nem is vagyok fontos." Ez teljesen más, mintha azt mondanád, hogy: "Tudod, ki vagy te? Egy egoista. Soha senkire nem figyelsz, szerintem legfőbb ideje, hogy változtass ezen."
  
  Ha képes vagy saját tapasztalatodból reagálni mások viselkedésére, és sebezhető vagy annyira, hogy kifejezd érzelmeidet, akkor a másik embernek könnyebb lesz meghallgatni téged, anélkül, hogy védekezni kényszerüljön.
  
  
  *
  
  Megtanulom
  őszintén kifejezni
  érzelmeimet.

  OKTÓBER 17
  
  A sebezhetőség vonzza az együttérzést
  
  
  A sikeres kapcsolatok egyik kulcsa az, hogy érzelmeinket ne támadóan vagy védekezően fejezzük ki, hanem megtanuljuk sebezhető álláspontból megmutatni őket.
  
  Ez nem könnyű feladat, mert ha sebezhetőnek érezzük magunkat, akkor ösztönösen teljes erővel védekezni vagy támadni próbálunk. Ilyenkor még azok az emberek is, akiket a legjobban szeretsz, hirtelen lehetséges ellenségekként tűnnek fel, és mindenáron meg akarod védeni magad tőlük. De minél kevésbé tárod fel sebezhetőségedet, annál kevesebb megértéssel fog a másik közeledni feléd. És minél inkább képes vagy megosztani legmélyebb érzelmeidet az emberekkel, annál valószínűbb, hogy együttérzésre és megértésre találsz. Meghallgatnak téged, mert nincsenek előítéleteid és nem támasztasz velük szemben elvárásokat. A sebezhetőség vonzza az embereket, együttérzést és támogatást vált ki belőlük.
  
  
  *
  
  Képes vagyok kimutatni
  sebezhetőségemet azoknak,
  akiket szeretek.

  OKTÓBER 18
  
  Kommunikáció vagy kritika
  
  
  Hol húzzuk meg a határt az őszinte visszajelzés és a romboló kritika között? Hacsak nem kér valaki, ne mondd el automatikusan a véleményedet. Ha úgy érzed, hogy gondolataidat nagyon szeretnéd megosztani valakivel, jó, ha előtte megkérdezed, hogy a másik kíváncsi-e rá. És tényleg add meg neki a lehetőséget, hogy akár nemet is mondjon.
  
  Másfelől, ha valaki el akarja mondani neked a véleményét rólad, és olyan érzésed van, hogy támadni akar, ne hallgasd meg.
  
  
  *
  
  Nem vagyok hajlandó meghallgatni
  a romboló hatású kritikát.
  Jogom van nemet mondani vagy távozni.

  OKTÓBER 19
  
  Hogyan lehet felismerni a bántó szándékot
  
  
  Közülünk sokan annyira hozzászoktak a másoktól és önmaguktól kapott szidalmakhoz, hogy szinte már észre sem veszik ezeket. Mivel ismerősen hangzanak, úgy gondolják, hogy rá is szolgáltak. Ne engedd, hogy a benned lévő gyermeket bántalmazzák. Figyelj oda, hogy benned a szidalmak milyen érzelmeket váltanak ki. Ha azt veszed észre, hogy bűntudat ébred benned, és rosszul érzed magad, miközben valaki beszél hozzád, akkor próbáld megfigyelni, hogy az a másik ember hogyan szól hozzád. Együttérez veled, vagy csak rámutat arra, ami rossz benned?
  
  Ha valaki csak azt mondja neked, hogy benned mi és miért rossz, csak a saját sebezhetőségét próbálja eltakarni a támadással. Ez mindannyiunkkal előfordul. De megtanulhatunk tudatosan odafigyelni egymásra, megtanulhatunk egy mélyebb szintre szállni és elmondani azt, amit tényleg érzünk.
  
  
  *
  
  Megtanulom
  felismerni
  a bántó szándékot.

  OKTÓBER 20
  
  A megfelelő önvédelem megtanulása
  
  
  Ha alkatodnál fogva ismételten kritikának és szidalmazásnak vagy kitéve, fontos megtanulnod a megfelelő önvédelmet. Nem szabad hagyni, hogy bárki támadjon vagy bántalmazzon, sem testileg, sem érzelmileg. Ha valaki élesen kritizál, mondd azt: "Olyan rosszul esik, kérlek, ne beszélj velem így." Ha nem hagyja abba, menj ki a szobából, hagyd faképnél. Azért tudasd vele, hogy szívesen meghallgatod, ha az érzéseiről akar veled beszélni, arról, hogy mi bántja, mitől mérges, feltéve, ha ezt nem bántóan teszi. De azt is mondd meg, hogy nem vagy hajlandó végighallgatni, ahogy kritizál vagy bánt. Meg kell tanulnunk védelmezni a bennünk lévő gyermeket ilyen tekintetben is.
  
  
  *
  
  Megvédem magam
  a bántalmazással
  szemben.

  OKTÓBER 21
  
  Építő jellegű kritika
  
  
  Hajlamosak vagyunk mindent és mindenkit kritikusan szemlélni, és mindenben a hiányosságot észrevenni, akár rólunk van szó, akár bárki vagy bármi másról. A legfontosabb az, hogy világosan és határozottan különbséget tudjunk tenni. De amikor azt nézzük, mi az, ami nem jó, ne feledkezzünk meg arról, ami . Tudatosan emlékeztesd magad a jó dolgok felismerésére, és dicsérd meg önmagadat és a többi embert is, ha valamit jól csinál.
  
  
  *
  
  Felismerem és értékelem
  minden helyzet
  pozitív oldalát.

  OKTÓBER 22
  
  A kritikába bele lehet rokkanni
  
  
  Sok pedagógus alkalmazza a kritikát a tanításban. Azt hiszik, hogy a gyerekeket azzal ösztönzik a tanulásra, ha nagyon szigorúak és kritikusak velük. Pedig általában ettől a diákokban is meglévő belső gyermek nagyon rosszul érzi magát. Elmegy a kedvük a tanulástól, és attól, hogy megmutassák magukat. Ha tanulni akarunk, be kell ismerni, hogy nem tudunk valamit, amitől alapvetően nagyon sebezhető helyzetbe kerülünk. Ha ezzel a sebezhetőséggel visszaélnek, a belső gyermek bezárkózik. Nagyon sok emberben a kreativitást és a fogékonyságot a tanárok fojtották el, mert nem tudták, hogyan lehet ismereteket átadni kritizálás nélkül. Pedig a tanuláshoz ez nem feltétlenül szükséges. Most már, mint felnőttek, ismét kapcsolatot teremthetünk a bennünk lévő gyermekkel, akit valaha elbátortalanítottak, és szeretettel, törődéssel, pozitív hozzáállással segíthetjük a tanulásban.
  
  
  *
  
  Támogatom és bátorítom
  a bennem lévő kisgyermeket.

  OKTÓBER 23
  
  Figyelj oda vágyaidra
  
  
  Önmagunk feláldozása másokért, ami elsősorban a nőkre jellemző, már-már társadalmi tendenciává válik. Ahelyett, hogy arra figyelnénk, mire vágyunk, csak adunk, adunk és adunk más embereknek, elsősorban a gyerekeinknek. Ilyen esetekben a tudat alatt általában megjelenik egy számla, amelyen ez áll: "Eddig én vigyáztam rád, most te tartozol nekem. Most te vigyázz rám." Gyerekeink pedig egy életen keresztül cipelhetik a bűntudat terhét.
  
  Ezért fontos - különösen a szülőknek - odafigyelni saját vágyaikra. Ha képes vagy törődni magaddal életed során, akkor nem csüngsz majd másokon, és hagyod, hogy éljék az életüket. Nem várod el, hogy tegyenek érted valamit. Azáltal, hogy megtanulsz odafigyelni vágyaidra, már most felszabadíthatod gyermekeidet.
  
  
  *
  
  Ma tudatosan odafigyelek vágyaimra,
  és lépéseket teszek
  e vágyak kielégítésére.

  OKTÓBER 24
  
  Mindenkinek szüksége van egyedüllétre és társaságra
  
  
  Mindnyájan igényeljük, hogy mindennap legalább egy rövidke időt töltsünk el önmagunkkal. Fontos, hogy ezt megadjuk magunknak, és nem számít, hogy közben hány embernek van szüksége ránk. (Valójában, ha sok ember tart igényt rád, valószínűleg semmire sincs nagyobb szükséged, mint az egyedüllétre). Amikor egyedül vagyunk, kapcsolatba kerülünk igazi lényünkkel, tényleges vágyainkkal. Ilyenkor vehetjük fel a kapcsolatot a belső tudásunkkal.
  
  Ugyanakkor szükségünk van emberi kapcsolatokra és közelségre. Igényeljük az együttlétet társunkkal. Szükségünk van a barátainkra is. Szükségünk van arra, hogy együtt legyünk a gyerekeinkkel.
  
  
  *
  
  Felismerem magamban a vágyat
  az egyedüllétre és a társaságra.
  Mindkettőt megadom magamnak
  mindennap.

  OKTÓBER 25
  
  Engedd meg magadnak, hogy elfogadj
  
  
  Lényünknek egy része kényelmetlenül érzi magát, ha valamit el kell fogadnia mástól, mert ezzel mintegy beismerjük, hogy hiányt szenvedünk valamiben. Ilyenkor úgy érezzük, védtelenekké válunk a lehető legrosszabbal szemben - azzal, hogy visszautasítanak. Ha hagyod, hogy ez a félelem irányítson, és ráadásul nem is vagy tudatában ennek, akkor tudat alatt állandóan kérsz valamit, és mégsem vagy képes elfogadni, ha valaki adni akar neked.
  
  
  *
  
  Félek-e attól,
  hogy elfogadjak?

  OKTÓBER 26
  
  Az elfogadás nem könnyű
  
  
  A mi társadalmunkban a legtöbb ember számára nagyobb erőpróbát jelent jó érzéssel elfogadni valamit, mint adni. Elfogadni azért nehéz valamit, mert ilyenkor az ember sebezhető. Az adás azért közkedveltebb, mert amikor adunk, erősnek érezzük magunkat.
  
  El kell fogadnod saját sebezhetőségedet, és tiszteletben kell tartanod lényednek azt a részét, amelynek vágyai vannak, csak így leszel képes arra, hogy elfogadj. Nyugodtan bátorítsd a másik embert arra, hogy erősnek, hatalmasnak érezze magát jelenlétedben. Érdekes módon az elfogadó helyzet egyáltalán nem utal gyengeségre, sőt - hiszen lehetőséget nyújt az adóknak, hogy erősnek érezzék magukat. Ha azt akarod, hogy körülötted az emberek jól érezzék magukat, engedd meg nekik, hogy adjanak neked és értékeld azt, amit tőlük kaptál.
  
  
  *
  
  Ma
  az elfogadást
  gyakorlom.

  OKTÓBER 27
  
  Ne akarjunk tökéletes szülőknek látszani
  
  
  Mint szülők, úgy érezzük, hogy állandóan kezünkben kell tartani a dolgokat. Azt hisszük, hogy mindig tudatosnak, szeretetteljesnek és "felnőttnek" kell lennünk. Nincs ember, aki erre képes lenne. De nincs is rá szükség.
  
  A legnagyobb ajándék, amelyet a gyerekeidnek adhatsz, hogy valóságos, hiteles személy vagy. Ne titkold előttük, hogy te is küzdesz az élettel, neked is vannak érzelmeid, te is sebezhető vagy. Ez nem azt jelenti, hogy problémáiddal terheld a gyerekeidet, csak oszd meg velük saját élettapasztalataidat. Mondd el nekik, ha nehéz napod van, vagy bánatos vagy, esetleg dühös, magyarázd el, hogy nem ők tehetnek róla. Boldog pillanataidat is oszd meg velük. Ne félj őszintének lenni a gyerekeiddel.
  
  
  *
  
  Ma megengedem magamnak,
  hogy ne legyek tökéletes.
  Elfogadom és megosztom a családommal
  igazi érzelmeimet.

  OKTÓBER 28
  
  Kevés a példakép
  
  
  Kevés jó példakép van azok előtt, akik elindultak a tudatosodás útján. Lehet néhány ember, akik tükrözik az általunk elképzelt cél néhány aspektusát, de nagyon kevés az olyan személy, akik igazi teljességet tükröznének. Talán egyetlen olyan példaképet sem találunk, aki rendelkezik az összes olyan tulajdonsággal, amelyet mi kívánatosnak tartunk. Több embert is kell keresnünk, akik képviselik azokat a jellemvonásokat, amelyeket mi is ki akarunk fejleszteni, s tőlük kell elfogadni az ösztönzést. Fel kell ismernünk, hogy példaképek lehetünk egymás számára is, vagy azok számára, akik elindultak az úton, de még egy-két lépcsőfokkal lejjebb járnak.
  
  
  *
  
  Sok embertől kapok ösztönzést,
  és törekszem arra,
  hogy magam is
  sok embert inspiráljak.

  OKTÓBER 29
  
  Keresd a példaképet
  
  
  Ha ismersz embereket, akiknek partnerkapcsolatai olyanok, amilyenekre te vágysz, vagy akik csodálatra méltóan viszonyulnak egymáshoz, válaszd őket példaképeiddé. Erősítsék benned azt a hitet, hogy megkaphatod azt, amire szíved vágyik. Azonban vigyázz, hogy a látszat meg ne tévesszen, mert a kapcsolatok ritkán olyan jók, amilyennek a felszínen látszanak. De, ha ismersz olyan embereket, akik őszintén szeretik egymást, és a kapcsolatukban igazi elkötelezettség és egymás iránti megértés van, akkor figyeld őket és tanulj tőlük. Vizualizációval és megerősítésekkel tudatosítsd magadban, hogy ilyen kapcsolat létezik a világon, tehát számodra sem lehetetlen. Légy nyitott arra, hogy megtanuld, miként javíthatod saját kapcsolataidat, vagy teremthetsz olyan kapcsolatokat, amilyenekre vágysz.
  
  
  *
  
  Lehetnek
  olyan kapcsolataim,
  amilyenekre vágyom.

  OKTÓBER 30
  
  Vigyél fényt a sötétségbe
  
  
  Sok ember, főként azok, akik a spirituális utat járják, két részre választja a világot: a sötétre és a világosra. A fényben akarunk élni, és távol akarjuk tartani magunkat a sötétségtől. Mindig megpróbálunk kijutni a sötétségből a fénybe. Pedig a fényben élni annyit jelent, hogy életünk minden mozzanatába, még az eddig sötétben maradt, nem tudatosodott helyekre is elhozzuk a fényt.
  
  
  *
  
  A tudatosság fényét
  elhozom
  életem és lényem
  minden apró zugába.

  OKTÓBER 31
  
  Fedezd fel belső palotádat
  
  
  Képzeld azt, hogy van egy palotád. Több termet laksz, az ablakok tárva vannak, mindent átjár a fény, ám van néhány sötét szoba, ahova sose lépsz be. Azért vannak bezárva és azért sötétek, mert azt hiszed, valami ijesztő vagy rossz van bennük.
  
  A tudatosodás folyamatában egyre több erőt és bátorságot gyűjtesz, majd egyenként belépsz ezekbe a szobákba és fényt hozol mindegyikbe. És akkor felfedezed a számtalan csodálatos helyet önmagadban, amelyekről azt sem tudtad, hogy léteznek. Végül birtokodba veszed az egész palotát. Minden szobát kipróbálhatsz, mindegyiknek megvan a maga rendeltetése. Egy szobát se hagyjál ki, mert akkor nem tudod meg, hogy ki vagy, és hogy az élet miről szól.
  
  
  *
  
  Belső palotám mely szobáit
  nem látogattam még meg?
  Vannak olyanok, amelyeket akár most
  felderíthetnék?

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.